Tydliga roller
Det är klokt att ta fram ett dokument som beskriver projektets olika roller. Definiera projektets olika roller och fördela ansvar för att undvika att osäkerhet och överlappningar uppstår. Titel, organisatorisk fördelning, ansvarsområden och arbetsuppgifter är exempel på innehåll i ett dokument som beskriver projektets roller.
Under ett projekt med lång livstid hinner projektmedlemmar både komma och gå. Genom att klä och dokumentera projektets roller blir det även enklare att tillsätta en ny person till rollen och överlämningen blir bättre och tydligare för den person som tar vid.
Tydlig kommunikation
Många av problemen som uppstår i ett projekt bottnar i brist på kommunikation. Effektiv kommunikation inom projektledning är både vetenskap och konst. Begrepp, standarder och strategier är viktigt men lika viktigt är övning och erfarenhet.
En grundläggande nyckel till en framgångsrik ansvarsfördelning är tydlig kommunikation och förståelse mellan alla projektmedlemmar. Det är viktigt att roller, ansvarsområden och uppgifter kommuniceras tydligt så att varje individ förstår sin roll och sina ansvarsområden. Genom att tydligt definiera förväntningar och roller kan missförstånd och konflikter undvikas.