Vibrations- och omgivningskontroll
Riskanalyser, besiktningar och vibrationsmätningar
Vibrations- och omgivningskontroll analyserar, utreder och övervakar frågor som rör tredjeman vid olika typer av markprojekt. I huvudsak handlar det om att utföra riskanalys, besiktning och vibrationsmätning vid sprängning och övriga vibrationsalstrande markprojekt. Andra tjänster som även utförs är komfortmätning vid:
Riskanalys
Riskanalys för vibrationer upprättas innan man påbörjar ett vibrationsalstrande markarbete. Helst utförs riskanalysen redan i projekteringsfasen då den kan ha stor påverkan kring hur arbetet kan utföras och därmed även kostnaden för projektet.
Det som ligger till grund för riskanalysen är vilken typ av arbeten som ska utföras. Vid sprängningsarbeten utgår vi från Svensk Standard SS 460 48 66 ”Vibrations och stöt – Riktvärden för sprängningsinducerade vibrationer i byggnader” för att bedöma riskområde, besiktningsområde och beräkna riktvärden för vibrationer. För övriga markarbeten grundar sig arbetet i SS 02 52 11 ”Vibration och stöt – Riktvärden och mätmetod för vibrationer i byggnader orsakade av pålning, spontning, schaktning och packning” .
Arbetet med riskanalysen är något vi tar på allvar och gör därför alltid ett platsbesök för att få en uppfattning om hur arbetsområdet ser ut i förhållande till befintlig byggnation. Det ger även ett tillfälle till kontakt med boende kring arbetsplatsen och hur deras inställning är till projektet.
Syneförrättning
Innan markprojekt påbörjas ska syneförrättning, förbesiktning, av fastigheter utföras enligt den omfattning som är angiven i riskanalysen. Utförandet vid syneförrättningen sker enligt Svensk Standard SS 460 48 60 ”Vibration och stöt – Syneförrättning – Arbetsmetod för besiktning av byggnader och anläggningar i samband med vibrationsalstrande verksamhet”.
I de fall de framkommer en påtalan om en eventuell skada eller byte av entreprenör utförs en mellanbesiktning. Om det är ett större projekt med flera entreprenörer som på olika sätt genererar markvibrationer kan det utföras flera mellanbesiktningar för att säkerställa ansvarsfrågan.
Efter avslutade vibrationsalstrande markarbeten utförs en efterbesiktning för att utreda eventuella förändringar. Det är också viktigt för att stänga projektet och därmed ansvarsfrågan så det inte uppstår några diskussioner kring eventuella förändringar som uppstått senare än markarbetena.
Vibrationsmätning
Vibrationsmätning vid sprängningsarbeten är det område som de flesta känner till och är vana att beställa. Däremot finns det även risk för vibrationsrelaterade skador vid andra typer av mer ihållande markarbeten, till exempel vid pålning och packning. Det är alltså viktigt att mäta vid alla typer av vibrationsalstrande arbeten men det man tar ställning till i riskanalysen är omfattningen av vibrationsmätning i förhållande till vad som ska utföras.
Vi utför vibrationsmätning enligt Svensk Standard SS 460 48 66 och SS 05 52 11 för att säkerställa att markvibrationer hålls till en säker nivå. Våra instrument är uppkopplade och kan skicka larm till berörda intressenter via sms och mejl. Instrumenten möjliggör även signal och frekvensanalys för att utreda källa till vibrationerna samt även möjlighet att fastställa grundläggning och därmed korrekt vibrationsvärde.
Bullermätning
Buller kring byggarbetsplatser och dess påverkan på verksamheter och boende är en fråga som ökat i intresse de senaste åren. Vi kan hjälpa till att övervaka bullernivåer och mäta för att se till att de inte överskrider de nivåer som är angivna för projektet. Den vanligaste kravställningen gällande buller är att man ska förhålla sig till Naturvårdsverkets allmänna råd NFS 2004:15.
I de fall man misstänker bullerproblematik är det intressant att utföra en mätning innan påbörjade markarbeten för att se hur bullernivåerna ser ut. Om det är ett högt bakgrundsbuller kan det leda till komplicerade åtgärder för att minska byggbullret samtidigt som det påverkar projektkostnader och i värsta fall leder till att man måste minska på arbetstakten.
Komfortmätning
Hjul- och spårburen trafik kan leda till komfortrelaterade störning i form av markvibrationer. Tung trafik kan generera markvibrationer som fortplantar sig genom marken, in i grunden på en fastighet och sedan orsakar en svängning i bjälklaget. Den typen av vibrationer upplevs ofta som obehagliga för tredjeman och kan då kräva en utredning för att klargöra om det är aktuellt med en åtgärd för att minska dessa.
Komfortmätning är också av intresse i de fall man projekterar för nybyggnation i närhet av en väg eller spår. Syftet är då att utreda hur mycket vibrationer som orsakas av trafiken samt även vilka eventuella åtgärder som krävs konstruktionsmässigt för att inte orsaka komfortproblematik i förlängningen.
Skadeutredning
Ibland händer det att markvibrationerna orsakar skador eller att en fastighetsägare anser att de orsakat skador. I de fallen krävs en skadeutredning ur ett vibrationsperspektiv. Vi samlar då in all information som går att finna för att svara på frågan kring ursprung för den påtalade skadan. Förutom att se till vibrationsmätning och besiktningsprotokoll, går vi även genom byggnadens konstruktion och skapar på så vis en helhetssyn. Ingen fastighet/byggnad står helt oförändrad under sin livstid och det är då viktigt att väga in alla aspekter för att svara på frågan om ursprung och ett eventuellt ansvar.